Identyfikacja wizualna to podstawowy element każdej marki wyruszającej na podbój rynku i konsumentów. Pozwala szybko wyróżnić produkt lub firmę spośród oferty konkurencji i stanowi swoisty ślad pozostający w pamięci odbiorców. Mimo że większość ludzi to wzrokowcy, oceniający i zapamiętujący to, co dzieje się w ich otoczeniu głównie za pośrednictwem oczu, to w wielu firmach kwestie wizualnej prezencji są traktowane jako problem drugiej kategorii.

Elementy identyfikacji wizualnej

Bazowymi elementami identyfikacji wizualnej są:
– nazwa firmy,
– logotyp
– paleta kolorów firmowych
– typografia firmowa

Bazowe elementy to jednak nie wszystko, cała identyfikacja dzieli się na cztery grupy funkcjonalne:
• Otoczenie firmy – budynki, biura, środki transportu,
• Produkty – towary i usługi,
• Estetyka i reklama – opakowania, etykiety,

  • Publikacje – wszystkie materiały reklamowe oraz public relations.

Język wizualny przemawia do odbiorcy za pomocą wrażeń emocjonalnych oraz zmysłowych. Są to co prawda jedynie dwa elementy marki pięciu zmysłów, ale jakże istotne. Często mówi się o tym, że kolor, kształt, obraz czy kompozycja powoduje, że marka jest natychmiast rozpoznawalna. Tożsamość wizualna powinna zostać zaprojektowana z dużą starannością, ma ona wspierać strategię marki aby już w ten sposób wyróżniać ją na rynku.

Najlepszym rozwiązaniem będzie zgłoszenie się do profesjonalistów zajmujących się kreowaniem wizerunku marki.

Kluczowe elementy:

– Identyfikacja wizualna to najszybszy sposób na poznanie charakterystyki firmy. Rodzaj branży określa dobór wszystkich elementów, między innymi kolorystyki czy rodzaju użytej czcionki. Wizualizacja powinna od razu kojarzyć się ze specyfiką danej branży

– Dobrze zbudowana i dobrana wizualizacja nawet powinien służyć latami. Dlatego stworzony wizerunek musi być spójny. System wizualny należy stosować we wszystkich obszarach komunikacji marketingowej.

marketing, usługi, identyfikacja wizualna, strategie marketingowe

– Wyjątkowość sprawia, że spełnienie podstawowego zadania wizualizacji czyli umożliwienie identyfikacji firmy na rynku i odróżnienie jej od konkurencji, staje się niewiarygodnie proste, dzięki temu firma zyskuje miejsce na stałe w świadomości potencjalnych klientów

 

– Coraz częściej okazuje się, że prostota jest najtrafniejszą formą dotarcia do odbiorcy, a co ważniejsze, jest formą najłatwiej zapadającą w pamięć na długo. Co za tym idzie slogan reklamowy powinien być nietrudny do wymówienia i zapamiętania, a logo łatwe do zauważenia i wywołujące proste skojarzenia.

marketing, usługi, identyfikacja wizualna, strategie marketingowe

Najważniejsze elementy identyfikacji wizualnej

– To chyba pierwszy element podczas tworzenia nowej marki na rynku. Warto pamiętać o tym, że tworzone komunikaty marketingowe operują nazwą niemal nieustannie – przekazuje się ją klientom w rozmowach, drogą elektroniczną czy na materiałach reklamowych. Dlatego dobra nazwa to taka, która zapada w pamięć, jej dźwięk ma rytm, a jednocześnie prezentuje się ona świetnie graficznie, np. w logotypie.

– Logotyp to serce identyfikacji marki, obok nazwy jest jednym z  najważniejszych elementów. To ono definiuje chociażby firmową kolorystykę, ale i styl, w którym będziemy tworzyć pozostałe elementy. Logo ma służyć przez lata, sygnując markę i wyróżniając oferowane przez firmę usługi.

Jakie zatem są cechy dobrego logotypu?
– Unikalność

– Czytelność

 

Kolory
Zadaniem barw przy budowaniu tożsamości jest budzenie emocji oraz wyrażanie osobowość marki. Odpowiedni wybór koloru dla identyfikacji wizualnej wymaga podstawowej znajomości teorii oraz psychologii kolorów. Kolor daje sygnał do tego jak marka ma być postrzegana i czym ma się wyróżniać na rynku.

 

marketing, usługi, identyfikacja wizualna, strategie marketingowe

 

Strona internetowa
Witryna internetowa wnosi wiele do osobowości marki. Jest miejscem gdzie współistnieją słowa, obraz, kolor a nawet ruch. Jest też głównym nośnikiem informacji o Twojej ofercie, dlatego powinna być przyjazna dla użytkownika, mieć przejrzystą strukturę, przekazywać informacje w sposób czytelny i zrozumiały. Poruszanie się po niej nie powinno sprawiać użytkownikowi problemu, powinno być intuicyjne i proste.

– Dobrze zaprojektowana identyfikacja wizualizacja pozwala na stworzenie interesujących dla klienta materiałów dodatkowych przekazujących komunikaty marketingowe. Spójne z pozostałymi elementami ulotki, foldery czy broszury zwiększają rozpoznawalność marki na rynku,